keskiviikko 8. lokakuuta 2008

Aikaansaannoksia

Tähän mennessä olemme saaneet molempien kylkien alimmat laudat irti, pilssi on nyt auki molemmilta puolilta ja siivottu. Viime lauantaina mittasimme myös kölipuihin, kölilautoihin ja uuteen laudoitukseen tarvittavan puutavaran määrän, joten pääsemme toivottavasti pian tilaamaan ensimmäistä puukuormaa.

Lisäksi saimme kiinniruostuneen peräsimen akselin irroitettua ja lopulta koko peräsimen. Puuosat aiomme kunnostaa ja uuden akselin sekä läpiviennin teettää, mahdollisuuksien mukaan ruostumattomattomasta teräksestä.

Lisäksi saimme viime kerralla kaivettua kaksi kölipulteista esiin kölin alta. Ilmeisesti kaikkiaan kolmesta lyijyköliin menevästä pultista vain yksi on luoksepääsemättömissä. Ensi kerralla joudumme nostamaan venettä ja siirtämään tukiparrua jotta pääsemme viimeiseenkin käsiksi. Kölipultit on tulpattu altapäin spakkelilla ja sikaflexillä eikä lyijytulpalla.

Alunperin veistämöltä saamamme tiedon mukaan pultit olisi tulpattu lyijyllä, joten se että tulpat on nyt spakkeloitu ja pultit rosteria viittaavat siihen että ne on vaihdettu jossain välissä. Nykyinen tulppaus on todennäköisesti meidän helpompi avata ja tukkia uudestaan. Aikaisempi skenaario sulan lyijyn valamisesta ylösalaisin ei oikein koskaan houkutellutkaan.

Ensi kerralla nostamme siis veneen ylös ja siirrämme tuentaa. Sen jälkeen pääsemme toivottavasti jo purkamaan deadwoodia. Tämän työn jälkeen tiedetään paljonko remonttia lopulta kaikkiaan tarvitaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti