tiistai 21. lokakuuta 2008

Turvallisuus ensin

Kisenin vakuuttamisesta on tullut hämmästyttävä seikkailu - sen seitsemästä vakuutusyhtiöstä useimpien kanssa on tullut seinä vastaan. Tapiola ei vakuuta yli 40-vuotiaita veneitä, Veritas ei yli 50-vuotiaita ja Alandia ei puuveneitä ollenkaan. Fennia vaatii puolestaan vakuutustarkastajan lausuntoa, joka, vaikka en tiedä mitä palvelu maksaisi, olisi noin 150 euron vuosimaksuun verrattuna todennäköisesti melko tuhti investointi. Sitäpaitsi yhtiöhän tässä on saamassa uuden maksajan, en itse ole varauksettoman kiinnostunut maksamaan jotta minut hyväksyttäisiin maksamaan lisää.

Tottakai yhtiö saa vapaasti valita asiakkaansa ja rajoittaa tietyt kohteet pois salkustaan, mutta onko yli 50-vuotias vene vakuuttamaton riski? Tarkoitan, että jos vene joutuu onnettomuuteen tai rikkoontuu koska se on vanha, niin silloinhan onnettomuus ei ole odottamaton, kuten koko vakuuttamisen idea edellyttää. Sen sijaan jos vene joutuu onnettomuuteen mistä tahansa syystä josta muutkin veneet onnettomuuksiin joutuvat niin vakuuttamisen kannalta veneen iän pitäisi olla samantekevä. Ja vakuutustekstejä viimeaikoina paljon lukeneena vakuutukset kattavat lähinnä "törmäämiset kelluviin tai kiinteisiin esineisiin" ja varkaudet. Törmäilevätkö vanhat veneet ylettömästi uusia enemmän?

Oma mielenkiintoinen piirteensä on vakuutusten myrskylauseke. Esimerkiksi takilavauriot korvataan vain jos "onnettomuuspaikan lähimmän mittauspaikan" keskituuli ylittää 15 m/s. Voihan venettä ajaa tälläisessä tuulessa turvallisestikin, mutta onko vahinko tällöin enää täysin odottamaton? Jos laittaisin pystyyn vakuutusyhtiön ja myisin liikennevakuutusta joka on voimassa vain kun nopeus on yli 120 km/h ja samalla vaatisin onnettomuuden olevan odottamaton, olisinko aivan rehellinen?

Mainioin ratkaisu löytyi silti nokkelasti nimetyltä Ifiltä (vakuutusyhtiö, ei valokuvaliike). Emme saa yhtiöstä vakuutusta koska meillä ei ole yhtiössä vakuutusta. Asiakaslähtöisestä käytännöstä päätellen rahoitusalan ongelmat eivät ole vielä saavuttaneet ainakaan kaikkia vakuutusyhtiöitä.

Lohduttavaa että emme ilmeisesti ole tilanteessa yksin. Vakuuttaminen ja vakuutusyhtiöiden vaihtelevien lausuntojen kanssa painiminen on ilmeisesti osa tätä harrastusta. Kaikeksi onneksi Pohjola otti meidät lopulta siipiensä alle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti